Hvordan håndterer denne jdm.stud. situationen

Sanglege til baby – fra helt små –

Hej blog.

Som lovet; et lille indlæg om sanglege og rytmik med sine små. Samt en opskrift på en lille hjemmehæklet “dværg”.

Jeg har altid sunget for mine børn. Da de lå inde i maven sang jeg og fra de var helt små, sang og fortalte jeg en lang række bestemte sange og små fortællinger for dem.
Min førstefødte har altid haft musikøre. Allerede inden hun kunne sidde helt selv, sad hun og rykkede i takt til musikken og gør det stadig. Hun synger også hele tiden – både volapyk, egne sange og sange hun hører fra mig, i skolen eller i radioen. Og det har kun haft en positiv effekt på hende og har været styrkende for nærværet og for den fælles fokus. Så da jeg fik barn nr 2 tænkte jeg, at NU måtte jeg gøre endnu mere og begyndte derfor (på opfordring fra mødregruppen), til salmesang. Ja det lyder som noget kirkegænger-halløj, men det er det slet ikke. En uddannet sanger kørte holdet og hun sang så gudeskønt, og snakkede så indlevende med sin stemme, at det ikke kun var børnene der spidsede ører. Her lærte jeg nogle nye og anderledes sange, som jeg ikke personligt havde stiftet bekendtskab med før og den positive reaktion og effekt det havde på den lille, var ikke til at tage fejl af. Hun lyttede efter, fulgte ivrigt med og kunne genkende sangene meget hurtigt. Hvilket også hjalp herhjemme, når hun f.eks. fik et hysterianfald, ikke ville falde til ro,  eller når hun skulle sove. Så kunne man synge sangene fra en ende til anden og VUPTI – så slappede hun af eller var faldet i søvn. Det er rart at ens stemme og inderlighed, kan have sådan en effekt på ens børn. Det er en skøn skøn følelse.
Derfor giver jeg nu tippet videre. Jeg overvejede at “indspille dem” på video, så I kan høre melodierne og se fagterne. Hvis nogen synes at det kunne være en god ide – er i velkommen til at skrive – så vil jeg med glæde gøre det 😉 .. Indtil da – bliver det i tekstform.
Her er et lille udpluk af nogle af dem som vi benytter os af herhjemme.
Rigtig god fornøjelse:
Historien om den lille bitte dværg:
Inde i det STORE bjerg. Ligger der en lille bitte dværg. Solen står på himmelen op og lyser fra sin gyldne krop. Fuglene pipper nu. (pip pip).. Vågn op, syvsover du? Men dværgen hører ingen sang. Han sover bare dagen lang. SÅ kommer billen Kravleben. Han kravler op i hulen ind. Han kravler i dværgens næse op. ATJUUU, så vågnede dværgen op. Godmoren (navn).
Hæklet dværg – til historien:
Start med at hækle en magisk lykke af 10 lm.
1. Rk:  Hækl 2 fm i hver lm. Hækle den stramt i toppen (så åbningen lukkes).
2. Rk: Hækl 2 fm i hver anden.
3. Rk: hækl 2 fm i hver tredje.
(Fortsæt på denne måde indtil tykkelsen (diameteren) på din tommelfinger er nået.
Herefter fortsættes der med at hækle 1 fm i hver maske indtil længden på tommelfingeren er nået.
Træk enden igennem den sidste maske og luk af.
Sy 2 små øjne på din dværg (kan også limes på) – så han kan vågne 😉
Og voila: et styks dværg til historieleg.
En to tre .. Og en lille "dværg" blev til. Et styks "fingerdukke" til sangleg med den lille. 😉💕 #Overskudsmama #hækle #uld #øko #dværg #fingerdukke #hjemmelavet #homemade #leg #rytmik #sang #tidtilnærvær #nærvær #nærværmedminebørn

En to tre .. Og en lille “dværg” blev til. Et styks “fingerdukke” til sang/historie-leg med den lille. 😉💕 #Overskudsmama #hækle #uld #øko #dværg #fingerdukke #hjemmelavet #homemade #leg #rytmik #sang #tidtilnærvær #nærvær #nærværmedminebørn

Vers og sange:
Morgensalme: (Evt. tilbehør; en xzylofon, man kan slå takt med, mens man synger barnets navn 2 gange)
(Navn) (Navn), morgenen er nær – slut natten lang. Rejs dig med solen og pris den med sang.
Morgenen er nær – slut natten lang. Rejs dig med solen og pris den med sang.
Kan synges flere gange i træk.
Nu vågne alle guds fugle små:
Nu vågne alle guds fugle små. De flyve fra reden og sjunge. De priser hvor herre så godt de formå. De takke, for livet og lyset med fløjtende tunge. (fløjt som en fugl og bevæg en lille fugl frem og tilbage foran barnets synsfelt og syng evt. verset igen.)
Tre små svaler: (Evt. tilbehør; 3 fingerdukker med svaler eller andre fugle)
Tre små svaler, tre små svaler, tre små svaler de sad på en gren .. pssst (én af fuglene/de tre fingre forsvinder) HOV!
To små svaler, to små svaler, to små svaler de sad på en gren .. pssst (én til af fuglene/ fingrene forsvinder) HOV!
Én lille svale, én lille svale, én lille svale den sad på en gren .. pssst (én til af fuglene/fingrene forsvinder) HOV!
Ingen svaler, ingen svaler ingen svaler de fløj alle væk (flyv med fingrene)
Uh hvor det blæser: (Tilbehør; et tyndt gennemsigtigt sjal, stofklud eller tørklæde.)
Uh hvor det blæser – uh hvor det blæser – uh hvor det blæser væmmelig koldt. (Pust din baby forsigtigt i hovedet)
Uh hvor det blæser – uh hvor det blæser – uh hvor det blæser væmmelig koldt. (Pust din baby forsigtigt i hovedet)
Jeg gemmer mig lidt – jeg gemmer mig lidt – og siger TIT TIT – og siger TIT TIT (gem babys ansigt bag det tynde sjal og løft det og sig “Tit Tit”)
Så du kan find mig. (Nus baby på maven)
Mærk hvor det regner – mærk hvor det regner – mærk hvor det regner – tæmmelig vådt. (Lad fingrene tromme på babys mave.)
Mærk hvor det regner – mærk hvor det regner – mærk hvor det regner – tæmmelig vådt. (Lad fingrene tromme på babys mave.)
Jeg gemmer mig lidt – jeg gemmer mig lidt – og siger TIT TIT – og siger TIT TIT (gem babys ansigt bag det tynde sjal og løft det og sig “Tit Tit”)
Så du kan find mig. (Nus baby på maven)
Solen den skinner – solen den skinner – solen de skinner – dejlig varm. (Tegn en sol med dine hænder foran baby)
Solen den skinner – solen den skinner – solen de skinner – dejlig varm. (Tegn en sol med dine hænder foran baby)
Jeg gemmer mig lidt – jeg gemmer mig lidt – og siger TIT TIT – og siger TIT TIT (gem babys ansigt bag det tynde sjal og løft det og sig “Tit Tit”)
Så du kan find mig. (Nus baby på maven)
Svup karoline
Svup Karoline (klap hænderne sammen 2 gange),
mavepine (klap babys mave 2 gange),
sengen fuld af lopper (prik babys mave og krop).
Mor kan ikke fange dem (lad som om at du fanger lopper i luften),
Sådan som de hopper (lad hænderne/fingrene hoppe over maven og op til under hagen)
Kan synges flere gange i træk
Løbe efter vand:
Løbe efter vand, løbe efter vand (cykle med benene)
hop over gærdet, hop over gærdet (trække benene op, så numsen løftes fra gulvet)
Løbe efter vand, løbe efter vand (cykle med benene)
Hæld i, hæld i (tip benene fra den ene side til den anden)
Løbe hjem igen, løbe hjem igen (cykle med benene)
hop over gærdet, hop over gærdet (trække benene op, så numsen løftes fra gulvet)
Løbe hjem igen, løbe hjem igen (cykle med benene)
Hæld ud, hæld ud (tip benene fra den ene side til den anden)
Du som har tændt milioner af stjerner
Til denne sangleg, skal I være 2 personer og I skal bruge et lagen, tæppe eller andet. Hold lagenet imellem jer og læg den lille i det imellem jer. Løft op og vug blidt den lille, fra side til side mens i synger:
Du som har tændt milioner af stjerner
Tændt i vort mørke en tindrende tro
Du er vort lys og du vogter og værner
Os, så vi sover i tryghed og ro
.. mmm mm mmm mmmm mmm
*Gentag eller find resten af salmeteksen i salmebogen.
Dagen går med raske fjed
En sangleg, hvor baby skal sidde på skødet af én. Mens man beværer ens knæ/ben og på den måde hopper og bevæger baby sig i takt med musikken.
Også en salmesang.
Sko min pony – sko min hest
En sangleg, hvor baby skal sidde på skødet af én. Mens man beværer ens knæ/ben og på den måde hopper og bevæger baby sig i takt med musikken.Sko min pony sko min hest, hvilket søm mon sidder bedst (rideranke med baby)
Er det; det, eller det, eller det eller det – næææ det her lille søm sidder allerbedst (tag hver enekt tå imellem dine fingre mens du siger; eller det .. osv. og afslut med at løfte den lille højt op over hovedet).
(Klik med tungen som lyden af hestehove).Vend baby om ind mod dig og fortsæt:
Sko min pony sko min hest, hvilken rytter sidder bedst (rideranke med baby)
Er det; den, eller den, eller den eller den – næææ den her lille rytter sidder allerbedst (tag hver enekt tå imellem dine fingre mens du siger; eller det .. osv. og afslut med at løfte den lille højt op over hovedet).
(Klik med tungen som lyden af hestehove).

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til dette indlæg.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvordan håndterer denne jdm.stud. situationen